maandag 16 februari 2015

Mark Rothko en New Horizons

Twee musea op 1 dag bezoeken doe ik eigenlijk liever niet, kunst heeft bij mij tijd nodig om te resoneren. Maar ik maak een uitzondering voor het werk van Mark Rothko in het Haags Gemeentemuseum en New Horizons van Bruno van den Elshout in Panorama Mesdag.

Mark Rothko (1903-1970) ) werd geboren in Rusland en emigreerde met zijn ouders op zijn tiende naar Amerika. Toen zijn studie aan Yale niet lukte besloot hij al gauw dat hij kunstenaar wilde worden. Vanaf de jaren vijftig tot hij zichzelf van het leven beroofde in 1970, schilderde hij voornamelijk de kleurvlakken die hem wereldberoemd maakten. Er zijn vlakken in alle kleuren van de regenboog maar ook in grijstinten en zware zwarten.

Er staat een lange rij verwachtingsvolle bezoekers voor het Gemeentemuseum, ik hoor verschillende nationaliteiten. Deze drukte maakt dat ik nog nieuwsgieriger word naar de aantrekkingskracht van deze kunstenaar. Ik ken het werk van Rothko, maar heb nooit een overzichtstentoonstelling gezien met enkel zijn werk. Waarom is Rothko zo populair? Volgens een Amerikaan, die samen met zijn dochter naast mij van schilderij naar schilderij loopt, is dat vooral vanwege de indringende kleuren. Rothko was daar ook erg mee bezig, met het effect van zijn kleurgebruik op mensen. De dochter van eind twintig vertelt mij met stralende ogen dat haar bezoek aan de Rothko Chapel in Houston (Texas, waar ze vandaan komen) haar een bijna spirituele ervaring bezorgde. Eveneens iets wat Rothko maar al te graag wilde veroorzaken. 'En de afmeting,' voegt de vader toe. Veel van de schilderijen zijn behoorlijk groot. 'Makes you want to jump right in,' zegt hij tamelijk serieus.

Door de enorme drukte in het museum beleef ik niet het 1 op 1 gevoel wat Rothko nastreefde. Dat is jammer, het lijkt mij een geweldige ervaring om in een lege museumzaal tegenover een Rothko te staan. Toch is de tentoonstelling een aanrader, het werk heeft een intensiteit die je gezien moet hebben. Gevoeld moet hebben. Beleefd moet hebben.

Door naar Panorama Mesdag voor de tentoonstelling New Horizons. Kunstenaar Bruno van den Elshout (1979) fotografeerde een jaar lang ieder uur (!) de horizon van de Noordzee vanaf het dak van een hotel in Kijkduin. Een briljant gegeven en na de drukte in het Gemeentemuseum kom ik hier, turend naar de horizon, helemaal tot rust. Pas later begrijp ik dat Rust en Ruimte het thema was van de kunstenaar toen hij begon met dit project. 

Er zijn vlakken in alle kleuren van de regenboog maar ook in grijstinten en zware zwarten. Ah! Net als bij Rothko, maar met een ander effect. Niet indringend maar rustgevend. Soms is de horizon een vlijmscherpe lijn tussen de gelijkwaardige verdeling van de elementen lucht en zee. Op andere momenten is alles rood. Of paars. Op een foto is de zee blauw en de lucht grijs. Op de foto ernaast die 1 uur later is genomen is het andersom, de zee grijs en de lucht blauw. (zie afbeelding hier onder) 
De horizon 8.785 maal gefotografeerd en niet 1 maal hetzelfde. Het is intrigerend en de beste tip die ik kan geven: 'Ga kijken en zet al je zintuigen open!'


De tentoonstelling New Horizons is verlengd t/m 8 maart en de kunstenaar is regelmatig aanwezig. Er zijn ook lezingen en andere activiteiten. De tentoonstelling van Mark Rothko is te zien tot 1 maart.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten